7 SALON

1. Ile kosztuje home staging?

 

To zależy. Od czego? Cena home stagingu wynika z tego, ile rzeczy trzeba zrobić, by potem nieruchomość sprzedała się szybciej i za lepszą cenę. Home stager jest jak krawiec, który szyje na miarę. Bardzo często wiele niezbędnych rzeczy właściciel już ma. Nie trzeba ich kupować czy wypożyczać i w ten sposób można sporo oszczędzić. Często zdarza się, że wystarczy wprowadzić niewielkie zmiany. Na przykład usługa Pakiet Szybki bazuje na szybkich rozwiązaniach i stylizacji wnętrza – kilka godzin i gotowe! 

Zajrzyj na stronę Usługi, tam znajdziesz więcej informacji o kosztach.  


2. Czy home staging działa?

Home staging jest znany i działa świetnie w USA czy Wielkiej Brytanii od kilkudziesięciu lat. To narzędzie marketingowe, a badania i raporty pokazują jego realny wpływ na sprzedaż nieruchomości. Zwrot z inwestycji jest znaczny. Średnio wydatek na home staging to kilka procent wartości nieruchomości – oczywiście w zależności od ilości rzeczy do zrobienia. Jeśli mieszkanie jest po remoncie, wtedy zazwyczaj wystarczy dobra stylizacja. Domy i mieszkania, które zostały poddane home stagingowi sprzedają się o nawet 10% powyżej ceny rynkowej. Raporty prezentowane co roku przez The Home Staging Association jasno pokazują, że home staging po prostu się opłaca. Wszystkim: pośrednikom nieruchomości, właścielom oraz przyszłym kupującym.  Ważna informacja: home staging kosztuje mniej niż pierwsza obniżka ceny nieruchomości, gdy ona się nie sprzedaje! 

 

3. Czy home staging to remont i kiedy nie warto go robić?

Niewielki koszt – wielki efekt, tak w skrócie można opisać Home staging.

Z założenia są to działania szybkie i raczej niskokosztowe. Szybko oznacza od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od zakresu wprowadzanych zmian. Niski koszt nie oznacza 300 zł. Natomiast pieniądze wyłożone na home staging nie będą stracone, tylko zainwestowane i przyniosą realny zysk. 

Home staging nie ukrywa wad mieszkania. Gdy wymaga ono większego lub generalnego remontu, mówimy wtedy o całkowitym odnowieniu mieszkania przed sprzedażą. Są sytuacje, gdy remont jest nieopłacalny albo żmudny. Wtedy najlepiej oferować mieszkanie jako „do remontu”. Decyzja w którym kierunku pójść jak zwykle należy do właściciela lub inwestora. Znający rynek doświadczony pośrednik nieruchomości może doradzić: robić remont czy nie. 


4. Czy home staging oszukuje i ukrywa wady?

Nie, home staging nie polega na oszukiwaniu potencjalnego nabywcy i nie ukrywa wad mieszkania! Natomiast jeśli już one występują, to profesjonalny home stager powie, aby je po prostu usunąć. Dziury w ścianie oczywiście można zakryć obrazkami, ale takie małe oszustwo szybko wyjdzie na jaw. Wystarczy, że kupujący poprosi o zdjęcie ich ze ściany. Potencjalny klient może zacząć podejrzewać, że to nie jedyna wada, którą właściel starał się ukryć. Zacznie szukać innych. Wtedy pozycja negocjacyjna sprzedającego lub pośrednika nieruchomości maleje, bo w głowie kupującego jest już myśl: można negocjować cenę, bo mieszkanie ma pewnie jeszcze inne wady. Ukrywanie wad to nieopłacalne działanie na krótką metę.


5. Czy home staging to układanie poduszek?

I tak i nie. Poduszki mogą być przysłowiową wisienką na torcie. Ale tylko wtedy, gdy istnieje tort, który mogą udekorować. Zanim pojawią się poduszki trzeba zastosować szerg działań np. depresonalizację, ale przede wszystkim określić grupę docelową danej nieruchomości. Określeniem tej grupy zajmuje się pośrednik nieruchomości, który wie komu może sprzedać daną nieruchomość biorąc pod uwagę jej cechy,  lokalizację oraz cenę. Same poduszki rzucone od niechcenia nie „sprzedadzą” mieszkania. To tak nie działa.


6. Czy można zrobić home staging samodzielnie?

Teoretycznie prawie wszystko da się zrobić samemu. Home staging można porównać do reklamy, która też jest narzędziem marketingowym. Wszyscy wiedzą co to jest reklama, ale tylko niektórzy umieją stworzyć dobrą czyli taką, która sprzedaje.

Zawodowy home stager ma wiedzę i stosuje techniki, które sprawią, że dany dom „przyciągnie” grupę potencjalnych klientów. Jest osobą, która patrzy na nieruchomość z innej perspektywy niż sam właściciel. Home stager patrzy obiektywnie. Traktuje mieszkanie jako produkt, który trzeba dobrze przygotować do sprzedaży. Wskaże ewentualne wady (do poprawienia) i zalety, które należy koniecznie podkreślić. Współpracując z pośrednikiem lub inwestorem dba o to, by nieruchomość była atrakcyjna dla nabywcy.

Samodzielnie można zastosować wytyczne home stagera.


7. Jak wygląda home staging krok po kroku?

Home staging może zlecić: pośrednik nieruchomości (gdy pracuje na umowach wyłącznościowych), inwestor/fliper. Zlecenie może też pochodzić od właściela. Dodatkowo nie ma dwóch takich samych nieruchomości a działania zawsze dopasowane są do konkretnego domu/mieszkania. Można natomiast wydzielić poszczególne kroki usługi.

Krok 1:  
Zaczynamy od rozmowy telefonicznej. Omawiamy następujące rzeczy: typ nieruchomości i budownictwa, ilość pomieszczeń, ramy czasowe itp. Ustalamy czy nieruchomość przeznaczona jest na sprzedaż czy wynajem (długo czy krótkoterminowy). I najważniejsze – kto jest grupą docelową.

Krok 2: 
Otrzymuję zdjęcia nieruchomości. Mogę też przyjechać na miejsce, jeśli jest to niezbędne.  Na tej podstawie oceniam, co należy zrobić. Wybieramy wraz z pośrednikem, inwestorem /fliperem, która usługa (Pakiet) będzie najkorzystniejsza dla tej nieruchomości. Przesyłam pisemne wytyczne. 


Krok 3 
Działam. Działania te zależą od tego, który z dwóch Pakietów został wybrany.

Zobacz stronę Usługi – tam najdziesz tam więcej informacji dotyczących Pakietów.



8. Kto i kiedy płaci za home staging?

Pierwszy kontakt – wstępna rozmowa przez telefon jest bezpłatna.

Pakiet Szybki: płatność na miejscu, po zrobionej stylizacji i sesji zdjęciowej.

Pakiet Max: płatności reguluje umowa określająca szczegóły współpracy. Są w niej opisane warunki m.in. wynagrodzenia za wykonaną usługę: zaliczka, płatność końcowa.

Za w/w usługi koszty może ponosić

– pośrednik nieruchomości, inwestor/fliper 

– pośednik oraz właściciel nieruchomości

– inwestor/fliper, właściciel nieruchomości.

Wszystko zależy od tego, komu bardziej zależy na tym, by nieruchomość sprzedała się szybciej i korzystniej.

Uwaga: płatność za wykonaną usługę home stagingu nie jest powiązana ze sprzedażą mieszkania. 


9. Czy dostanę gwarancję, że po home stagingu mieszkanie sprzeda się szybciej i/lub drożej?

Celem home stagingu jest przyciągnięcie jak największej liczby osób zainteresowanych zakupem lub wynajmem nieruchomości. To, czy transakcja dojdzie do skutku zależy przede wszystkim od dwóch stron: sprzedającego i kupującego. Natomiast jedno jest pewne – mówią o tym raporty – profesjonalny home staging nie może zaszkodzić. Jedynie pomóc.

Przyjrzyjmy się teraz sytuacji, w której do mieszkania po wykonanym home stagingu przychodzi nabywca, aby je obejrzeć. Spodziewa się zobaczyć to samo na żywo jak widział na zdjęciu w ogłoszeniu. Tymczasem…nic nie wygląda tak, jak na zdjęciach, a dodatkowo na ścianach pojawiły się dziecięce rysunki. W wystawionej na sprzedaż nieruchomości cały czas mieszkają właściciele, którzy niestety nie zadbali o to, by na prezentacji wyglądało to tak jak na zdjęciach. Nabywca odchodzi rozczarowany, a sprzedający są mocno zawiedzeni, że nie udało się doprowadzić do transakcji. Podobnych sytuacji może być wiele. 

Dlatego rolą home stagera jest też m.in. wskazanie, co zrobić by doszło do sprzedaży. 


10. Czy mieszkanie ma wyglądać na żywo tak jak na zdjęciach w ogłoszeniu?

Tak, powinno.

Dlaczego? Ponieważ potencjalny nabywca chce zobaczyć to co na zdjęciach – to one go tutaj „przyciągnęły”. Jeśli jednak nieruchomość jest zamieszkała, to nadal mimo wszystko podczas prezentacji powinna wyglądać niemal identycznie jak na zdjęciach w ogłoszeniu. Jak to zrobić? Należy odtworzyć dokładnie ustawienia mebli i dekoracji, a także usunąć przedmioty, których nie ma na zdjęciach. Łatwiej jest w sytuacji, gdy w mieszkaniu nikt nie mieszka. Trudniej jest gdy lokatorzy są na miejscu. Dobry pośrednik nieruchomości bez trudu wytłumaczy właścicielom, że warto włożyć odrobinę wysiłku w to, by wnętrza podczas prezentacji na żywo wyglądały tak jak na zdjęciach. Takie działanie jest korzystne i dla właścicieli i dla transakcji.