Mówimy po polsku, ale czy mówimy tym samym językiem?
Rozmawiałam kiedyś z pewnym lekarzem – chirurgiem. Przedstawiał mi wyniki badań, posługując się sobie dobrze znanym językiem specjalistycznym. Po chwili wiedząc, że nie rozumiem co do mnie mówi powiedziałam: „Nie mam wykształcenia medycznego tylko humanistyczne. Proszę do mnie mówić tak, bym zrozumiała czy wyniki są dobre czy złe i dlaczego”
Każda branża posługuje się swoim wewnętrznym językiem. Jeśli w niej „siedzimy” to nie mamy problemu ze zrozumieniem znaczenia. Jeśli spotykamy się z czymś po raz pierwszy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to co mówi do nas druga strona będzie przez nas inaczej odczytane. Home staging to nadal nowa usługa na polskim rynku. Dlatego stworzyłam poniższy słowniczek.
Home staging – zaplanowane działania przygotowujące nieruchomość do sprzedaży/wynajmu. To standardowe narzędzie marketingowe, podobnie jak wystawienie ogłoszenia. Home staging tworzy „obrazek”, który jest wymarzonym domem pokazowym. Dzięki temu potencjalny nabywca w wyobraźni może poczuć się jak domownik, a nie jak gość. Celem tej usługi inwestycyjnej jest transakcja szybsza i bardziej korzystna dla właściciela.
Klient – właściciel lub właściciele nieruchomości albo pościernik/agencja nieruchomości.
Grupa docelowa/ target – potencjalni klienci zainteresowani zakupem bądź wynajmem nieruchomości. Grupę określa się dosyć precyzyjnie, jednak niezbyt wąsko. Targetem dla mieszkania może być np. para w wieku 25-35 lat, pracująca poza domem, nieposiadająca dzieci, mieszkająca bez zwierząt.
Koszt usługi – wynagrodzenie homestagerki w skład którego wchodzą z zależności od wybranego pakietu:
w pakiecie mini – opłata za konsultację przedsprzedażową czyli pomysł na to, jak powinna być przygotowana do sprzedaży/wynajmu dana przestrzeń.
w pakiecie szybkim – opłata za konsultacją oraz pisemne, dokładne wytyczne dotyczące prawidłowego przygotowania nieruchomości, wypożyczenie dodatków, stylizacja, sesja zdjęciową z pakietem zdjęć przygotowanych do publikacji w ogłoszeniu.
w pakiecie max – opłata za kompleksowo wykonany home staging, często łącznie z nadzorem nad pracami liftingowymi. Opłata za kupno lub wynajem mebli/dekoracji, stylizacja przestrzeni plus dodatki na potrzeby sesji zdjęciowej, sesja zdjęciowa, pakiet zdjęć przygotowanych do publikacji w ogłoszeniu.
Budżet – kwota, którą należy przeznaczyć np. na meble, dodatki (zakup lub wypożyczenie), drobne naprawy, materiały przeznaczone do liftingu, farby. Budżet przekładany jest m.in. na listę zakupów.
Kosztorys – robiony jest dla pakietów szybkiego oraz max. Jest to podsumowanie zakładanych kosztów związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Kosztorys składa się z następujących części: budżet, koszt usługi home stagingu, koszt prac dodatkowych np. malowanie itp.
Konsultacja – wizyta w nieruchomości, podczas które przekazuję pomysły i wskazówki co należy zrobić i udoskonalić, by nieruchomość sprzedała się lub wynajęła szybciej i korzystniej.
Raport pisemny – dokument po konsultacji, który może powstać na dodatkową prośbę klienta. Zawiera następujące elementy:
-ogólne wrażenie – wewnątrz i na zewnętrz nieruchomości
– styl
– szczegółowy opis stanu poszczególnych pomieszczeń w rozbiciu na elementy np. ściany, meble, podłoga, oświetlenie
-zalecenia, jakie zmiany należy samodzielnie wprowadzić, by nieruchomość sprostała wymaganiom grupy docelowej
Moodboard – inaczej określany jako tablica kolorystyczna albo tablica inspiracji. Jest to grafika przedstawiająca styl oraz zalecaną kolorystykę dla każdego z pomieszczeń w nieruchomości. Nie zawsze to co znajduje się na moodbordzie będzie znajdowało się na liście zakupów. Moodbord jest jedynie określeniem kierunku zmian.
Lista Zakupów – dokument w formacie xls lub pdf na którym znajdują się następujące informacje: nazwa produktu, docelowe pomieszczenie, zdjęcie, cena, ilość, wartość, bezpośredni link do sklepu. Lista zakupów obejmuje również materiały pomocnicze np. farby.
Stylizacja – zamiennie używam słowa: aranżacja. To działanie mające na celu takie dobranie (do stylu/kolorystyki) dodatków i/lub mebli, by w obiektywie aparatu przestrzeń prezentowała się jak najbardziej korzystnie dla grupy docelowej. Dzięki takiemu zabiegowi zdjęcia przyciągną jak najwięcej osób chętnych obejrzeć daną nieruchomość. A to już połowa sukcesu na drodze do pozytywnej realizacji transakcji.
Zdjęcia – gotowe zdjęcia, które po odpowiedniej obróbce graficznej przekazywane są klientowi. Ich ilość zależy od ilości pomieszczeń w danej nieruchomości lub od zamówienia klienta, który może chcieć więcej niż 1 ujęcie w 1 pomieszczeniu.
Sesja zdjęciowa – wykonywanie zdjęć w pomieszczeniach i na zewnątrz np. na tarasie, które zostały poddane zabiegom home stagingu oraz prawidłowo zaaranżowane. Sesja zdjęciowa to nie jest 15 minutowy maraton z aparatem po mieszkaniu (uprzedzam tylko).
Portfolio – zdjęcia, które wykonywane są na początku czyli przed wprowadzeniem zmian, oraz na końcu pracy. Te końcowe pokazują rezultat zmiany. Portfolio pokazuje moją pracę przed i po, czyli efekty które mogę zaprezentować przyszłym klientom.