Słowniczek

27/07/2021 0 Comments

Mówimy po polsku, ale czy mówimy tym samym językiem?
Rozmawiałam kiedyś z pewnym lekarzem – chirurgiem. Przedstawiał mi wyniki badań, posługując się sobie dobrze znanym językiem specjalistycznym. Po chwili wiedząc, że nie rozumiem co do mnie mówi powiedziałam: „Nie mam wykształcenia medycznego tylko humanistyczne. Proszę do mnie mówić tak, bym zrozumiała czy wyniki są dobre czy złe i dlaczego”

Każda branża posługuje się swoim wewnętrznym językiem. Jeśli w niej „siedzimy” to nie mamy problemu ze zrozumieniem znaczenia. Jeśli spotykamy się z czymś po raz pierwszy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to co mówi do nas druga strona będzie przez nas inaczej odczytane. Homestaging to nadal nowa usługa na polskim rynku. Dlatego stworzyłam poniższy słowniczek 🙂

Homestaging – działania przygotowujące nieruchomość do sprzedaży/wynajmu. Homestaging tworzy „obrazek”, który jest jest takim domem pokazowym. Dzięki temu potencjalny nabywca w wyobraźni może poczuć się jak domownikami. Celem tej usługi jest transakcja szybsza i bardziej korzystna dla właściciela.

Klient – właściciel lub właściciele nieruchomości albo agencja nieruchomości

Grupa docelowa/ target – potencjalni klienci zainteresowani zakupem bądź wynajmem nieruchomości. Grupę określa się dosyć precyzyjnie, jednak niezbyt wąsko. Np. Target dla mieszkania to: para w wieku 25-35 lat, pracująca na etacie, nieposiadająca dzieci, mieszkająca bez zwierząt.

Koszt usługi – wynagrodzenie homestagerki w skład którego wchodzi z zależności od wybranego pakietu:
w pakiecie mini – opłata za konsultację czyli pomysł na to jak powinna wyglądać przestrzeń
w pakiecie mini plus – opłata za konsultację oraz raport pisemny czyli pomysł oraz jego spisanie
w pakiecie szybkim – opłata za porady dotyczące prawidłowego przygotowania nieruchomości, wypożyczenie dodatków, stylizację, sesję zdjęciową z pakietem zdjęć przygotowanych do publikacji w ogłoszeniu sprzedaży lub najmu nieruchomości.
w pakiecie medium – opłata za pracę kreatywną: pomysł, sporządzenie pisemnego raportu, przygotowanie zakresu prac oraz kosztorysu, moodboard czyli przestawienie graficzne proponowanej kolorystyki i stylu, przygotowanie listy zakupów oraz inne prace możliwe do wykonania w związku z usługą np. zrobienie zakupów z listy itp.
w pakiecie max – opłata za wszystkie elementy pakietu medium oraz dodatkowo aranżację przestrzeni oraz dodatków pod kątem sesji zdjęciowe, sesja zdjęciowa, pakiet zdjęć przygotowanych do publikacji w ogłoszeniu sprzedaży lub najmu nieruchomości.

Budżet – kwota, którą należy przeznaczyć na dodatki (zakup lub wypożyczenie), drobne naprawy, materiały przeznaczone do liftingu np. farby, pędzle. Budżet przekładany jest na tzw. listę zakupów.

Kosztorys – robiony jest dla pakietów medium oraz max. Jest to podsumowanie zakładanych kosztów związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Kosztorys składa się z następujących części: budżet, koszt usługi, koszt prac dodatkowych np. malowanie.

Konsultacja – wizyta w nieruchomości, podczas które przekazuję pomysły i wskazówki co należy zrobić, zmienić, udoskonalić by nieruchomość sprzedała się lub wynajęła szybciej i korzystniej.

Raport pisemny – dokument, który powstaje po wykonaniu konsultacji w pakiecie mini plus. Zawiera następujące elementy:
-ogólne wrażenie – wewnątrz i na zewnętrz nieruchomości
– styl
– szczegółowy opis stanu poszczególnych pomieszczeń w rozbiciu na elementy np. ściany, meble, podłoga, oświetlenie itp.
Gdy klient zamawia pakiet mini plus w raporcie pojawiają się też zalecenia, jakie zmiany należy samodzielnie wprowadzić.
W przypadku pakietów medium i max takie zalecenia i zadania do zrobienia są opisane w odrębnym formularzu „Zakres prac”.

Moodboard – inaczej określany jako tablica kolorystyczna albo tablica inspiracji. Jest to grafika przedstawiająca styl oraz zalecaną kolorystykę dla każdego z pomieszczeń w nieruchomości. Nie zawsze to co znajduje się na moodbordzie będzie znajdowało się na liście zakupów. Moodbord jest jedynie określeniem kierunku zmian.

przykładowy moodboard



Lista Zakupów – dokument w formacie xls lub pdf na którym znajdują się następujące informacje: nazwa produktu, docelowe pomieszczenie, zdjęcie, cena, ilość, wartość, bezpośredni link do sklepu. Lista zakupów obejmuje również materiały pomocnicze np. farby.

Stylizacja – zamiennie używam słowa: aranżacja. To działanie mające na celu takie poustawianie dodatków i/lub mebli, by w obiektywie aparatu przestrzeń prezentowała się jak najbardziej korzystnie. Dzięki takiemu zabiegowi zdjęcia przyciągną jak najwięcej osób chętnych obejrzeć daną nieruchomość. A to już połowa sukcesu na drodze do pozytywnej realizacji transakcji.

Zdjęcia – gotowe zdjęcia poddane obróbce graficznej, które przekazywane są klientowi. Ich ilość zależy od ilości pomieszczeń w danej nieruchomości lub od zamówienia klienta, który może chcieć więcej niż 1 ujęcie w 1 pomieszczeniu.

Sesja zdjęciowa – wykonywanie zdjęć w pomieszczeniach i na zewnątrz np. na tarasie, które zostały poddane zabiegom homestagingu.

Portfolio – zdjęcia, które wykonywane są na początku czyli przed wprowadzeniem zmian, oraz na końcu pracy. Te końcowe pokazują rezultat zmiany. Portfolio pokazuje moją pracę przed i po, czyli efekty które mogę zaprezentować przyszłym klientom.